mandag 31. oktober 2011

Halloween, schalloween: skrem en drittunge og knus et gresskar i kveld

I dag er det Allehelgensaften. På godt norsk bedre kjent som Halloween.

Dette er dagen da små og store barn fritt skal kunne dyrke det skumle, det mørke, det blodige. Horror og død. Med makabre masker og drakter kjøpt på det lokale Storsenteret.

Siden jeg ikke skal være med på festen selv, så har jeg lyst til å være festbrems i stedet. En kjedelig moralist av en festbrems: for tør jeg spørre om Halloweens suksess i Norge et ørlite tegn på at vi blitt mer opptatt av det groteske, bestialske, grusomme? Forteller det noe om samfunnets mentale tilstand i 2011?

For vi lever i fullt av paradokser, med en nærmest schizofren tilnærming til vold og groteskerier.

På den ene siden blir folk påført varige sjelesår av våpendesperadoer som skyter uskyldige ungdommer på Utøya, blir frastøtt av voldteksmenn i Oslo sentrum, og rister oppgitt på hodet over galningene som dreper for fote i Afganistan....

....mens de på den andre siden koser seg i sofaen med høyst bestialsk kriminalliteratur, følger med på krimserier på TV der det ene drapet overgår det andre i grusomhet, eller leier den nyeste norske skrekkfilmen om en eller annen desperat øksemorder som dreper jomfruer i ødemarken.

Det er spennende når det er "på liksom",  men blir det for virkelig er det ikke like gøy lenger...
Men bare send barna dine ut i mørket utkledd i skremselskostymer. Skrekk og gru, så koselig.

For min del har jeg planer om å holde meg hjemme i kveld. Men byr muligheten seg så skal jeg ikke la anledningen gå fram meg til å både knuse gressskar og skremme drittunger....

Skrekk og gru, så koselig...

Ingen kommentarer: